Știați că?

Tatăl fotografului marii Uniri de la 1918, Samoilă Mârza, a vândut doi boi pentru a cumpăra aparatul de fotografiat care a imortalizat marele eveniment, conform spuselor unei nepoate, urmașă a fotografului.

Samoilă Mârza - Wikipedia

Adunarea Națională a celor peste 100.000 de români prezenți la Albă Iulia în 1 Decembrie 1918 a rămas în istorie prin intermediul a cinci fotografii realizate de Samoilă Mârza, tânărul care avea să devină “fotograful Unirii”

Acesta a realizat trei instantanee cu mulțimile venite la Alba Iulia la Marea Adunare Națională și două cu tribunele oficiale. Samoilă Mârza din satul Galțiu, aflat la 11 kilometri de Albă Iulia, și-a făcut ucenicia de fotograf la Sibiu. N-a apucat să profeseze prea mult, întrucât a început Primul Război Mondial. Tânărul a fost mobilizat și trimis pe front, că militar în armata austro-ungară. Mai bine de trei ani a fost în serviciul topografic și fotografic al armatei. Sfârșitul primei conflagrații mondiale îl găsește pe frontul din Italia. De aici ajunge la Viena. Aici face trei clișee fotografice care surprind sfințirea într-o cazarmă militară a primului steag tricolor al Consiliului Național Român Militar.

Cu bicicleta la Alba Iulia pentru a surprinde Marea Unire

Samoilă Mârza ajuns în satul natal, Galțiu, înainte cu patru zile de Marea Adunare de la Alba Iulia. În dimineață zilei de 1 Decembrie 1918, și-a pus pe bicicletă aparatul cu burduf, trepiedul și clișeele de sticlă și s-a alăturat delegației din satul său. Înainte de a pleca spre Alba Iulia, i-a imortalizat pe tinerii din satul natal, îmbrăcați în straie populare. A ajuns în orașul în care s-a consfințit Unirea în jurul orei 11.00, pe o vreme mohorâtă. Tânărul de 32 de ani nu a reușit să între în Sala Unirii, întrucât nu deținea un “credențional”, un permis de acces. Autoritățile vremii angajaseră un fotograf german, Arthur Bach, care însă nu s-a prezentat. Că urmare, nu există nici-o imagine din Sala Unirii, unde au avut loc dezbaterile delegaților.

fotograf, unire, 1918, alba iulia, samoila marzaPrima imagine realizata de Samoilă Mârza, cu tinerii din satul natal

La Alba Iulia, poporul s-a adunat după cetate, pe câmpul de instrucție, unde, pe la orele 12.00 i s-a adus la cunoștință, din partea comitetului Național, hotărârile Unirii. În acele momente istorice, Samoilă Mârza a executat din mijlocul mulțimii strânse pe Câmpul lui Horea, actualul Parc al Unirii, cinci clișee înfățișând trei scene de masă și două scene de la tribună oficială. Sunt unicele fotografii care înfățișează aspecte de la Marea Adunare Națională de la Albă Iulia, care a consfințit Unirea cu România.

fotograf, unire, 1918, alba iulia, samoila marza

 

“Importanța fotografiilor este covârșitoare. Sunt singurele realizate atunci, din păcate că n-au fost mai multe, din fericire că le avem și pe acestea, dată fiind importantă evenimentului. Imaginile de masă ne permit să vedem numărul mare de oameni. Ulterior, au fost folosite și pentru a demonstra cât de democratic a fost actul Unirii. În poze se zăresc și pancarte, ceea ce ne ajută să ne dăm seama de unde au venit participanții, din ce sate proveneau”, spune Tudor Roșu, istoric la Muzeul Național al Unirii.

Cum au fost cumpărate fotografiile

Primul director al Muzeului Unirii, Gheorghe Anghel, avea să se întâlnească cu Samoilă Mârza. “M-am dus la el în calitate de muzeograf, pe atunci, al Muzeului Regional Alba Iulia pentru a achiziționa clișeele pe sticlă, aparatul de fotografiat și de mărit, care urmau să fie prezentate în expoziția de baza a muzeului, a cărui organizare se pregătea în vederea sărbătoririi semicentenarului Unirii Transilvaniei cu România. I-am oferit o suma importantă de bani, cu condiția să ne dea și alte clișee realizate cu ocazia manifestărilor amintite. S-a scuzat că nu le mai are pentru că pe celelalte le-a vândut, când a fost foarte lipsit de mijloace de trăi, meseriașilor, fabricanți de oglinzi mici și altor amatori. Sticlă din care erau confecționate clișeele era specială și de o calitate foarte bună”, spunea Gheorghe Anghel.

fotograf, unire, 1918, alba iulia, samoila marza

Istoricul l-a întrebat și de ce n-a executat mai multe fotografii cu participanții la Marea Adunare Națională. “Samoilă Mârza mi-a mai spus că n-a putut realiza mai multe fotografii deoarece trebuiau cărate în spate o serie de lumini, aparatul, trepiedul, clișeele pe sticlă s.a., care erau foarte grele. Vremea fiind înnourată pregătirea pentru executarea unei fotografii în condiții optime necesita, pe atunci, mult timp. Trebuia să strige cât îl ținea gură la cei ce se aflau în prim plan să nu miște până nu acoperea obiectivul”, a mai relatat Anghel.fotograf, unire, 1918, alba iulia, samoila marza

Sărăcia unui om rămas în istorie

Chiar dacă fotografiile sale au ajuns celebre și dincolo de granițele țării, Samoilă Mârza a trăit aproape de pragul sărăciei. O dovadă: timp de aproape 60 de ani a folosit același aparat foto pe care-l avusese și la 1 Decembrie 1918. Din cauza neajunsurilor, și-a vândut multe clișee pe care imortalizase evenimente istorice importante. Nu au ajuns la colecționari sau fotografi, ci au fost distruse, iar sticla a fost folosită la fabricarea unor oglinzi, la modă în epoca. Ultimul său album “Marea Adunare de la Alba Iulia în chipuri” l-a dăruit fostului dictator Nicolae Ceaușescu, în 1966, când a vizitat Alba Iulia.fotograf, unire, 1918, alba iulia, samoila marza

Mărturii despre mizeria îndurată de cel care și-a câștigat pe bună dreptate renumele de “fotograful Unirii” apar în cartea “Brazii se frâng dar nu se îndoiesc”, scrisă de Ion Gavrilă Ogoranu. “Din când în când auzeam de departe, hodorogind pe uliță, o bicicletă bătrână și-n curând apărea la noi fotograful Samoilă Mârza, fotograful Unirii de la 1 Decembrie 1918, (…). Ajunsese rău din punct de vedere material, odată cu decăderea meseriei de fotograf.

Din << furnizor al curții regale >>, după ce înainte a avut aceeași calitate ca fotograf al curții imperiale din Viena, a ajuns să-și caute el clienții pentru fotografiat. Cât a mai fost în putere se ducea să mai fotografieze nunțile, botezurile și înmormântările din satele cele mai îndepărtate ale județului. Când n-a mai putut, s-a resemnat în sărăcia lui, se împăcase cu soarta, era blând, trăind în apropierea lui Dumnezeu. Din ce-i mai rămăsese alcătuise albume de fotografii ale Unirii, pe care le-a dăruit multor oameni politici, ultimul lui Nicolae Ceaușescu atunci când a fost la Alba-Iulia. Se pare că unii i-au mulțumit, ultimul nu a schițat un gest de acest fel, dar la faptul că acest om are sau nu ce mânca nu s-a gândit niciunul”, scrie Ion Gavrilă Ogoranu în lucrarea citată.marza, fotograf, unire, alba iuliaAparatul cu care au fost realizate imaginile este păstrat la muzeul din Alba Iulia

“După un timp, n-a mai venit pe la noi. Soția a întrebat de el, dar nu știa nimeni ce-a făcut; apoi am aflat că a fost găsit într-o burda rece (casă dărăpănată), mort cine știe de când. După moartea lui, și după ce << geniul Carpaților >> ne-a << redat istoria >>, fotografiile lui Samoilă Mârza au început să aibă trecere, intrând și în manualele școlare. Careva a scos chiar o broșură despre viață și activitatea lui. Dar n-a știut sau i-a fost rușine să scrie că cel care a imortalizat pe vecie Marea Unire de la Albă-Iulia a răbdat mizerie și a murit de foame”, se mai spune în cartea menționată.fotograf, unire, 1918, alba iulia, samoila marzaBicicleta cu care Samoilă Mârza s-a deplasat la Alba Iulia

Cu banii primiți de la muzeul din Alba Iulia, Mârza și-a cumpărat un aparat de fotografiat nou, întrucât pe cel vechi îl folosise aproape 60 de ani. A murit în 19 decembrie 1967, fiind înmormântat în cimitirul Maieri din Alba Iulia.

Articolul a fost preluat integral din arhiva Ziare.Com

Alte imagini legate de subiect de pe internet:

consateni-de-ai-lui-marza-care-mergeau-la-alba-iulia-1918

Imaginea articolului REPORTAJ: Singurele fotografii ale Unirii de la 1918 - Samoilă Mârza a ajuns întâmplător fotograful Unirii, la patru zile de la întoarcerea din război - GALERIE FOTOImaginea articolului #100 | Samoilă Mârza, singurul fotograf al evenimentelor de la 1 Decembrie 1918 / Povestea "fotografului Unirii": tatăl său a vândut doi boi pentru a-i cumpăra aparatul foto

 

 

 

 

Albumul oferit lui Nicolae Iorga se găsește la Biblioteca Academiei Române din București.

 

 

 

 

Similar Posts

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments